Księżniczka czardasza (2025)
Jedna z najbardziej znanych operetek autorstwa Emmericha Kálmána, gdzie wszystkie arie i duety są rozpoznawalnymi szlagierami, które od ponad wieku bawią wielbicieli operetki na całym świecie.
Spektakl w reżyserii Michała Znanieckiego to nowoczesne spojrzenie na klasyczne dzieło. Inscenizacja Mazowieckiego Teatru Muzycznego zadowoli publiczność, która zna operetkę, a dla młodego, początkującego widza będzie wspaniałym rozpoczęciem przygody z tym gatunkiem.
Scenografia i kostiumy przeniosą publiczność do świata eleganckich salonów i barwnych kabaretów Belle Époque.
Zapraszamy!
UWAGA! W trakcie spektaklu pomiędzy II i III aktem zastosowany będzie efekt świetlny w postaci migającego światła, trwający ok. 1 minutę (typu stroboskop).
RECENZJA po premierze
– Operetka wg Znanieckiego zdejmuje "maski komedii" i pokazuje prawdziwe twarze swoich bohaterów. Zapadający w pamięć: rozpaczający, płaczący Edwin. Uczuciowe rozterki Boniego. Pocałunki, dużo pocałunków i czułości na kanapach, na schodach i w garderobie. Oszukane i wkurzone kobiety (które potrafią uderzyć z liścia); schematy, w których każdy szuka siebie lub bliskiej sobie osoby. Symboliczne sceny (Stasi i Edwin jako laleczki z nakręcanych pozytywek) i symboliczne obrazy (o których niżej), wyprowadzają warszawską inscenizację “Księżniczki czardasza” z operetkowej strefy komfortu
– czytamy w obszernej recenzji „Księżniczka czardasza” zdejmuje operetkową maskę na blogu OPERETKOWE.INFO
OBSADA
Fot. Łukasz Zandecki
Muzyka Emmerich Kalman
Libretto Leo Stein, Bela Jenabach
Prapremiera 13 listopada 1915, Wiedeń
Premiera obecnej realizacji 31 maja 2025 r. Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury, Warszawa
Aranżacja Rafał Kłoczko
Przekład Jerzy Jurandot
Dialogi Michał Znaniecki
REALIZATORZY
Reżyseria Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne, aranżacja Rafał Kłoczko
Scenografia Luigi Scoglio
Kostiumy Magdalena Dąbrowska
Choreografia Inga Pilchowska
Projekcje multimedialne Karolina Jacewicz
Reżyseria świateł Dariusz Albrycht
Projekt plakatu Andrzej Pągowski
Asystent reżyseria Piotr Brożek
Asystent dyrygenta Jakub Zmysłowicz
Inspicjent Olga Flemming
Pianistki-korepetytorki Vlasta Traczyk, Anna Wolniewicz, Nataliia Gaponenko
OBSADA
Silva Varescu, księżniczka czardasza Bogumiła Dziel-Wawrowska / Iwona Socha
Leopold Maria von Lippert, książę Dariusz Jakubowski
Księżna Anhilda Aleksandra Hofman
Książę Edwin Emil Ławecki / Adam Sobierajski
Hrabianka Stasi Anna Gigiel / Monika Łopuszyńska
Boni Kancsianu, hrabia Michał Ryguła / Tomasz Tracz
Feri von Kerekes, hrabia Martin Filipiak / Adam Zaremba
Pułkownik Rohnsdorff Piotr Brożek / Tomasz Gęsikowski
Notariusz Kisz Włodzimierz Izban
Zespół wokalny
Julia Mach
Joanna Olek
Marta Pierzchała
Małgosia Romańska-Zwierz
Antoni Olszewski
Mateusz Teliński
Tancerze
Anna Andrzejewska
Zyta Bujacz-Dziel
Natalia Jóźwiak
Joanna Kierzkowska
Sebastian Piotrowicz
Jakub Pursa
Marek Tkaczyk
Mateusz Wróblewski
Orkiestra Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. Jana Kiepury
Skrzypce I
Ewelina Karna / Karolina Sienkiewicz KONCERTMISTRZ
Joachim Łuczak / Paulina Mastyło
Piotr Kaniuga
Skrzypce II
Anna Barszcz / Millena Kamińska
Sara Rajewska
Agata Słowikowska
Altówki
Przemysław Ćwiek / Agnieszka Dobrzyńska
Igor Kabalewski / Maja Wachnik
Wiolonczela
Joanna Citkowicz
Flet
Marcin Kamiński / Marcin Stawiszyński
Obój
Antonina Nidzworska
Klarnety
Jacek Dziołak
Anna Kalska / Katarzyna Langer
Fagot
Anna Muszyńska / Aleksandra Sobota
Puzon
Robert Żelazko
Trąbka
Robert Filipek / Filip Pysz
Harfa
Natalia Dymarska / Magdalena Milaszewska-Delimat / Urszula Nowakowska
Kontrabas
Radosław Nur
Perkusja
Marcin Jahr / Gabriel Jasiorowski / Radosław Mysłek
Obsługa garderobiana
Antonina Augustowska – koordynatorka
Natalia Klinowska
Aleksandra Kryk
Oliwia Szcześniak
Paulina Zdebik
Charakteryzacja
Julia Miskiewicz
Zuzanna Dudek
Oliwia Górska
Angelika Jastrzębowska
Magdalena Rupińska
Alicja Sawicka
Aleksandra Tomaszewska